Wednesday, February 23, 2011

Titian Perjalanku....1


assalamualaikum..
Sedikit coretan di blogku ini..setelah agak lama menyepi dan kurang praktik dlm pemblogan ini, aku rasa terpanggil ntok mengaktifkan balik blog ini...mgkin dari dorongan daripada kawan2 dan perasaan aku kot..AKU TUPA..ank no 3 dari 7 adik beradik..2laki,5pompuan..aku nie bgsu laki..ki3.."xmanje pun"..nk story serba sedikit apa aku lalui ini..dari kecil sampai besar n dah nk masuk 22Taun daa lagi sebulan..

Dilahirkan di HUSM kubang kiyam kelante,dan ber IC kan ore kalate tetapi bermaustatin kat Jertih,ganung,..boley dikatakan aku nie dua alam..nk jadi org kelate pon buleh,ganung pun dakpe..tapi dua2 negeri nie xtrima aKU,dia kata tanah yg sy duduk tue tanah judi..so, terpaksa la aku mengistiharkan BesUt Ini Sebuah NEgara baru..!aku syg negaraKu Besut!berbalik pada sejarah kelahiranku,my mam ckp aku nie ank paling susah disalinankan..coz mymom terpaksa dibedahkan perutnya..perit gak la..!then, keluar jek aku nie...,still have a poblem gak..(rahsia)..aku nangis jek memnjang n doc nk wat operation lak kat aku..huiishh..kecil2 pun nk wat operation..sadis ku rase..

Alam2 baby aku xtaw aku cmner..mak aku xciter panjang pun..tapi yg aku ingat mase aku lingkungan umur 3 taun ke atas..aku n abg aku nie agak noty..selalu jek bikin my papa panas ati..ada 1 citer..mydad baru jek beli kereta beroda ntok aku n abg ..kitorang gilir2 naik, n gilir2 tolak..xsampai 2 ari jek,kete tue mydad "bakar"..hu3..coz kitorang pi main dlam lumpur..ki3..tengok bertapa "caring"nye mydad..kami dulu agak takot dgn abah..tapi still degil gak..hmm..bg aku kan,xcukup laki la kalo tangan nie xde calar2 n luka2..tapi aku lebih dasyat agi,hampir 7 kali terseliuh tangan kerna kenakalan ku..n kalo perasan ade parut gak kat dahi coz abg aku cangkul aku kat dahi..ki3..

aKu mula berjinak2 dalam bidang bola coz selalu pi teman ayah main bola..ayah aku main xadil n tipu,dia selalu CURI AYAM n ADA DEPAN GOL jek..mane aci...!!tapi aku hormat coz ayah main bola pkai seluar tRAck..tutup aurat..!abah ku selalu gak bawa aku pi tengok bola kat stadium..aku dikira anak emas dlm family ku..aku pun xtaw kenapa aku disayangi lebey dari adik2 aku yg laen..penah gak adik2 laen meluahkan perasaan xpuas ati kat aku..tp,aku bersikap fair n square,apa yg aku dpt aku kongsi dgn adik2 aku sume..mybe sebab sikap aku kot,.n diorang rapat jek dgn aku..bg aku,family 1st.,then,baru la org len...dOT dOT dot.....

keNangan pahit aku mase aku umur 9taun,..kisahnya aku dlam perjalanan pulang dari hantar ikan kat mak sedara ..mase tue aku nek basekal,on da way pulang memang agak penat n kehausan,aku benti beli ice-cream POP (pong)..semasa nek basekal tue aku cube patahkan batang ice cream tue..aku free hand handle basekal,nk patahkan guna lutut aku..on da spot, aku tersadai atas jalan..ho3..peha belah kanan aku rase kebas n sakit sangat2..cube mintak tolong,tapi after 30minit baru ada org dtg..dh la panas time tue...huisshh...then,diorg bawak pi hospital n xRAy..upenye2 tulang peha kanan ku patah..n sekali agi aku dimasukkan HUSM..agak 2bulan gak kaki aku tergantung kat sana..tapi,best duk hospital..hidup macam RAJA..mkn sesuka ati ape nak,ckp jek ape nak,sume org bg...kalo ade org dtg melawat pun MEsti Aku dpt duit...ki3..kaya beb time tue..smpaikan aku berhadas besar pun ade org basuh,...whahahahha..memang malang ar sape yg jaga aku time tue..ki3..

setelah sembuh semua,aku back to skool,mybe agak lama tinggalkan skola,aku xdpt fokus..pelajaran pun agak tergnggu..berbekalkan tongkat ke skolah,.aku dipermainkan oleh kwan2ku yg nakal..tongkat aku patah coz gara2 diorg gune ntok hncurkan sarang Anai2..sial btol member ku itu..aku semakin sehat,n mula aktif men bola balik..mase umur aku 10 taun,cikgu dh ajak aku men wakil skolah..tp,mydad xbgi..coz takot tulang ku patah agi..aku dh semat cita2 suatu ari nnti nk men wakil negeriku..insyaallah..!!suka duka sepanjang persekolahan amat sukar dilupekan..mcm2 ragam n kerenah aku lalui..rase nk balik ke zaman kanak2..hu3

cukup la stakat nie dulu...rasa sakit peha lak..!!next time citer aku smbung lagi....to be contiNUed..wEKKK!!!!!

No comments:

Post a Comment